Thunder over The Black Sea – spectacol aviatic de clasă

Thunderbirds

Thunderbirds

Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu a găzduit pe data de 8 iunie 2011 show-ul aerian „Thunder over The Black Sea – Constanţa Air Show 2011”. Manifestarea, organizată de Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu, cu sprijinul Forţelor Aeriene Române, Asociaţiei Litoral-Delta Dunării şi al autorităţilor publice locale, a inclus demonstraţii aeriene şi expoziţii statice cu aeronave ale Forţelor Aeriene ale Statelor Unite ale Americii, Forţelor Aeriene Române, Aeroclubului Român şi Agenţiei de Paraşutism.

În avanpremiera spectacolului, cei prezenţi au asistat la o paradă a maşinilor de epocă, care au defilat în acordurile fanfarei militare.

Show-ul aerian a debutat cu evoluţiile a doi paramotorişti – Andrei Holca si Florin Zorilă, urmaţi de formaţiile Aeroclubului României: “Vulturii Tricolori“, formaţiile de acrobaţie cu planoare “White Wings” şi “Hawks of Romania“ şi Lotul Naţional de Paraşutism.

Formaţia „Vulturii tricolori” este formată din Alexandru Ion (cap de formaţie), în vârstă de 32 de ani, comandantul adjunct al Aeroclubului „Aurel Vlaicu” Bucureşti, Andrei Şerbu (aripa stângă), în vârstă de 30 de ani, comandantul adjunct al Aeroclubului teritorial „Gheorghe Bănciulescu” din Ploieşti şi Ionuţ Andrei (aripă dreapta), 29 de ani, pilot instructor în cadrul Aeroclubului „Aurel Vlaicu”, Bucureşti. Aceştia pilotează aeronave Zlin 142, prima reprezentaţie publică a acestei trupe având loc pe data de 7 mai 2011.

Membrii echipei de acrobație aeriană „Hawks of Romania” au pilotat aeronave Extra 300, încântând la rândul lor spectatorii.

Forţele Aeriene Române au participat cu un avion IAR-99 Şoim, patru avioane MiG-21 Lancer şi trei elicoptere IAR-330 L, demonstrând măiestria piloţilor români. Publicul încântat de sincronizarea şi precizia manevrelor, de looping-urile şi virajele aproape incredibile, a aplaudat evoluţiile avioanelor MiG 21 Lancer.

Spectatorii au putut viziona în cadrul expoziţiei statice organizată în cadrul mitingului aviatic o aeronavă C27J Spartan şi un elicopter IAR-330 L, dar şi aeronave precum: C17, MiG21, IAR99, Zlin142 şi Extra 300.

Principala atracţie a evenimentului a fost echipa de acrobaţie aeriană Thunderbirds a US Air Force, care a evoluat cu supersonice Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon Block 52.

Escadrila de demonstraţie Thunderbirds, supranumită „America’s Ambassadors in blue” – Ambasadorii americani în albastru – a fost influenţată în alegerea numelui de folclorul şi cultura indienilor din sud-vestul Statelor Unite, unde este amplasată baza aeriană Luke, în Arizona. Legendele indiene vorbesc despre Thunderbird cu teamă şi respect. Pentru unii acesta reprezintă o acvilă uriaşă, pentru alţii un şoim, care atunci când se înălţa în zbor, făcea pământul să se cutremure de la tunetul provocat de aripile sale uriaşe, iar din ochii săi ieşeau fulgere.

Echipa Thunderbirds se află în al 58-lea sezon de când efectuează demonstraţii aeriene de mare precizie prin care arată lumii întregi capacităţile avioanelor de mare performanţă ale Forţelor Aeriene Americane, având, în 2011, programate astfel de spectacole în peste 70 de locaţii. Escadrila din acest an este formată din 12 ofiţeri şi mai mult de 120 de membri înregistraţi ai Forţelor Aeriene, reprezentând peste 30 de specializări care contribuie la reuşita misiunii Thunderbird.

Demonstraţiile de acrobaţie aeriană ale membrilor Thunderbirds constau dintr-o combinaţie de zboruri în formaţie şi acrobaţie individuală, formaţiile de zbor dovedind pregătirea şi precizia piloţilor Forţelor Aeriene americane, în timp ce evoluţiile individuale evidenţiază performanţele avioanelor Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon Block 52.

Echipa Thunderbirds a ajuns la Constanţa după reprezentaţia din Turcia, următoarele demonstraţii aviatice având loc în Italia (11, 12 iunie), Danemarca (15 iunie) şi Finlanda (18, 19 iunie).

Talentaţii piloţi ai escadrilei care a evoluat pe 8 iunie la Constanţa sunt: locotenent colonelul Case Cunningham (38 de ani, leader al echipei, pilot pe jet-ul cu nr. 1, conducător al tuturor demonstraţiilor aeriene, comandant al celor 130 de persoane care intră în componenţa escadrilei, în al doilea sezon alături de echipă, call sign – Basket), căpitanul Ryan Riley (29 de ani, pilot al supersonicului cu nr. 2, aripa stângă a escadrilei „Thunderbirds,” primul sezon în cadrul echipei, call sign – Motor), maiorul John Gallemore (34 de ani, aripa dreaptă a echipei, pilot al avionului cu nr. 3, în al doilea sezon cu echipa, call sign – Nuke), căpitanul Nicholas Holmes (31 de ani, pilot al supersonicului cu nr. 4, în primul sezon alături de Thunderbirds, call sign – Bill), maiorul Aaron Jelinek (31 de ani, pilot al avionului cu nr. 5, în al doilea sezon în cadrul echipei, call sign – Ice), maiorul John Williams (31 de ani, pilot pe jet-ul cu nr. 6, call sign – Apollo), locotenent colonelul Jason Koltes (40 de ani, pilot pe avionul nr. 7, în primul sezon cu echipa,  call sign – Buzzer), iar avionul nr. 8 este pilotat de singura femeie din echipa ofiţerilor, căpitan Kristin Hubbard, 30 de ani, în al doilea sezon în cadrul echipei, call sign – Mother, ea având şi rolul de prezentator al demonstraţiilor aeriene. Potrivit protocolului, la fiecare doi ani piloții selectaţi în cadrul echipei sunt schimbați.

Evoluţia celor de la Thunderbirds a demarat cu pregătirea avioanelor F16, aceasta constituind un spectacol în sine. Membri ai staff-ului tehnic au verificat fiecare aparat de zbor, sincronizându-se perfect, după care s-au aliniat, câte doi, în dreptul fiecărui avion, aşteptând ca piloţii să urce la bord. Motoarele au fost pornite simultan, mecanicii au făcut ultimele verificări, iar aparatele s-au aliniat la start.

La spectacol au participat şase din cele opt avioane F16, iar demonstraţia propriu‑zisă a durat aproximativ o oră, constând în zboruri în formaţie şi evoluţii solo spectaculoase. Piloţii au executat cu măiestrie manevre prin care şi-au demonstrat abilităţile de a controla avioanele, folosind aparatele de zbor la capacitate maximă. Nu au lipsit din spectacol formaţia Diamant şi celebrele manevre Calypso, Crossover, Delta, manevre care au constituit deliciul celor câteva mii de spectatori şi au demonstrat cu prisosinţă nenumăratele ore de antrenament care au condus la extraordinarele performanţe ale piloţilor de elită ai Forţelor Aeriene Americane.

La eveniment a participat ambasadorul SUA la Bucureşti, domnul Mark Gitenstein, care consideră piloţii români ca „fiind foarte competenţi, cei mai buni din această regiune a lumii”, De asemenea, au fost prezenţi şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, general maior dr. Cârnu Fănică, generalul de flotilă aeriană dr. Găluşcă Alexandru-Petru şi alţi membri din conducerea acestei categorii de forţe, care au apreciat evoluţiile protagoniştilor show-ului aerian, în general, şi pe cele ale  componenţilor Forţelor Aeriene, în special.

Până la următorul eveniment, „Cer senin!” tuturor!

Lasă un comentariu