SPIT Constanţa: taxe, impozite, răbdare, chestionare

SPIT Constanţa

SPIT Constanţa

Presa locală ne anunţă că Serviciul Public de Impozite şi Taxe Constanţa oferă contribuabililor posibilitatea de a-şi exprima on-line părerea cu privire la calitatea serviciilor instituţiei, precizând că formularul electronic se găseşte pe site-ul www.spit-ct.ro, apăsând butonul „Chestionar de evaluare“ şi că acesta cuprinde o serie de întrebări care să conducă la măsurarea gradului de satisfacţie a cerinţelor constănţenilor care au beneficiat de serviciile SPIT.

Având o experienţă recentă cu acest serviciu şi dorind să văd care e seria de întrebări, purced spre site. Apăs butonul. Şi hop … chestionarul cu o măreaţă serie de 3 (trei) întrebări + o căsuţă pentru sugestii. Pff, păi or fi suficiente, la câte avem de spus?

Să le luăm pe rând …

Întâi, minunata experienţă personală recentă:

M-am prezentat la ghişeele de la City Mall ale SPIT Constanţa pentru a depune o declaraţie de impunere pentru stabilirea taxei de habitat. Un apartament rămânea temporar gol şi anunţam astfel autorităţile că începând cu data de 1 iulie, la respectiva adresă nu locuieşte nimeni. Declaraţia (pe proprie răspundere, după cum scrie înăuntru) am depus-o pe data de 18, pentru că am aşteptat să iau şi “binecuvântarea” de la asociaţie, mai precis să îmi pună o ştampilă care să confirme faptul declarat. Am găsit formularul pe site, l-am descărcat, completat, dus la ştampilat când am putut-o găsi pe administratoare şi fuga la ghişeu. Merg, îmi iau bilet de ordine, când ajung în faţa birourilor, vreo 10 persoane grămadă la uşă. Panoul digital care anunţa cine urmează indica xx91 la ghişeul 17. Aveam x104. Deci, aveam de aşteptat ceva. Poate am nimerit eu o zi aglomerată. Mă învârt pe acolo, mă întorc peste 10 minute, tot xx91. Îl întreb pe băieţelul care stă în uşă dacă funcţionează afişajul, zice că da. Totuşi, rămân pe lângă uşă. Văd şi bonurile de ordine ale celorlalţi. Îl ochesc pe 105, dar şi pe 103, văd şi un 108 … ohoo, stau bine. Cum funcţiona totuşi minunăţia. Oamenii cu chestiuni “grele”, adică taxe şi impozite, declaraţii, hârţoage etc. puteau intra la ghişeele 16 şi 17 (cele de pe dreapta), cei cu amendă pentru diverse, pentru buletine sau alte chestiuni mai simple, la cele două ghişee de pe dreapta, mai nou înfiinţate şi care nu au alocate numere (pentru afişarea ghişeelor la care să te prezinţi). La 16 şi 17 treaba era înţepenită. Au stat nişte oameni cu declararea unei maşini peste 30 de minute. DE CE? Nu se ştie. În orice caz, au intrat toţi, 103, 105, cei cu 108, 111 etc. la ghişeele din dreapta, eu tot la uşă, aşteptând să se mişte ceva la 16 sau 17. Afişajul, încă la xx91 la ghişeul 17. Oamenii cu maşina. Altă persoană (cu 115) îl întreabă pe băieţel dacă funcţionează afişajul, zice că da. Mdeah … Deja atmosfera era încinsă. Într-un final, pleacă oamenii cu maşina, la ghişeul 16 era înţepenită altă doamnă cu teancuri de hârtii, intru, cel de la ghişeu se miră că am 104 după 91 acela veşnic, iar băieţelul îi face semn că poate să pună CHIAR 104 pe afişaj. Eu i-aş fi spus să pună direct 114. Bun. Am ajuns la ghişeu deci.

Îi dau individului declaraţia. Îmi cere buletinul. I-l dau. Bagă nişte date. Se uită. Se uită  pe declaraţie. Mai bagă nişte date. Cam încet după părerea mea. (Bine, nu mai spun câ a durat câtva şi să pună afişajul pe 104). Însă lucrurile avansau. Îi precizez (deşi scrie şi în declaraţie) că aş dori ca taxa de habitat să fie scoasă cu data de 1 iulie, data când apartamentul a fost eliberat. Şi îmi spune iniţial că va fi scoasă cu data depunerii declaraţiei, iar după ce mai tastează ceva, mai studiază monitorul etc. şi listează o hârtie, când revin asupra datei, îmi comunică faptul că va intra în vigoare cu 1 a lunii următoare depunerii cererii. Aici mi s-a epuizat răbdarea. Şi l-am întrebat de ce mai este declaraţie pe proprie răspundere, dacă oricum nu se ia în considerare ce scrii şi ce soliciţi. Nu spune nimic. Îl întreb cum aş fi putut veni cu ea anterior datei când oamenii pleacă din casa respectivă – fie că din proprie iniţiativă, fie că mor. Ridică din umeri şi într-un final zice că dacă era să moară, se făcea cu data decesului, pentru că veneam cu certificatul de deces. Şi îi spun, păi m-aţi întrebat dacă au murit sau nu? Zice că nu. Şi îl întreb care e diferenţa, de ce se poate cu data înscrisă dacă locatarii mor şi nu se poate dacă pleacă de bună voie. Îmi spune că nu se poate retroactiv. QED. Renunţ. Mai fac eu cinste cu o lună de plată. Cred că merită pentru a-mi păstra sănătatea mintală. Şi plec. Cu hârtiuţa. Aştept taxele la anul. Tipul rămâne. Calm. Dă pe 105.

Eh, în acest context, am de comentat despre minunatul chestionar de evaluare privind satisfacţia contribuabilului. Multe.

În primul rând precaritatea. Trei întrebări, dintre care cea cu “performanţele în domeniul protecţiei mediului”, ceea ce înseamnă de fapt, ne spun în paranteză: “starea de curăţenie, nivelul de zgomot şi estetica amplasamentului” este de-a dreptul năucitoare. Protecţia mediului = curăţenia în mall, liniştea de pe etaj şi estetica? Tare. Super performanţe în protecţia mediului, mai ales că vorbim de agenţia de la City Mall, unde cândva era parc.

Prima “intrare” din chestionar ne spune: “Selectaţi agenţia fiscală/serviciul pentru care faceţi această evaluare”. În listă nu se află şi agenţia de la City Mall sau o fi cea de Taxe speciale. Nu ştim. Dacă comparăm cu lista de la camerele video, unde sunt precizate şi adresele, nu ar fi cea de Taxe speciale. Rămâne de aflat

Toate întrebările chestionarului au în dreapta o steluţă. În practica uzuală, la chestionarele de pe net această steluţă înseamnă că este obligatorie completarea câmpului respectiv. Aşa pare să fie şi aici deoarece nu regăsim steluţa la chestiunea opţională cu numele şi prenumele. Când te uiţi în josul paginii – nici o legendă pentru steluţă, doar o precizare cu litere mici “(Fara limita de dimensiune la atasamente.)”. Tare asta! Nu că ai putea ataşa ceva undeva. Deduc că au preluat un form existent, au modificat întrebări şi chestii, dar au uitat bucăţica asta şi nu au explicat steluţa. Nu e nimic.

Nici o întrebare despre site, despre conţinut, formularistică, regăsirea informaţiilor şi sau a explicaţiilor despre cum pot fi depuse, când şi cu ce efect(!) declaraţiile, solicitările etc. Aici, cu puţină indulgenţă, ar fi obţinut răspunsuri pozitive.

Per total, răspunsurile pe care le-ar obţine la cele 3 întrebări, plus sugestiile primite NU ştiu ce relevanţă ar avea şi cum ar putea ajuta la îmbunătăţirea serviciilor şi sporirea satisfacţiei contribuabilului, aşa cum declară ei.

Dar este doar părerea mea …

3 răspunsuri la SPIT Constanţa: taxe, impozite, răbdare, chestionare

  1. MOCANU MARIAN spune:

    Rog a-mi transmite daca la inceputul anului 2011 am achitat impozitul auto pf. avind nr. de inmatriculare………,daca schimbind numai nr. de inmatriculare nu si proprietaru mai este necesara achitarea altei taxe, respectiv alt impozit…!?

  2. MOCANU MARIAN spune:

    Rog a-mi transmite daca la inceputul anului am achitat impozitul auto pf.avind un nr.inmatriculare ………,daca schimbind numai nr. de inmatriculare nu si proprietaru mai este necesara achitarea altei taxe, respectiv alt impozit…!?

  3. […] Efectele gălăgioşilor englezi ai României tăcute … Un comentariu la ultima postare aparţinând lui Rabbi m-a repezit, fără să vreau aproape, în virtual, fireşte, la malul mării. Unde am (re)descoperit, necăjit şi amuzat, tradiţionalul şi păgubosul nostru râsu’-plânsu’, riscurile imense la care te expui în Republica Mioritică dacă eşti inteligent: SPIT Constanţa: taxe, impozite, răbdare, chestionare. […]

Lasă un răspuns

