Ce le oferă România turiştilor de pe navele de croazieră?

Terminal pasageri Constanţa

Terminal pasageri Constanţa

Avem cel mai modern terminal de pasageri din Marea Neagră.
Dar până la ieşirea din port, avem un drum prăfuit şi murdar.
După care avem peninsula şi prea puţine obiective interesante pentru turiştii care vizitează în trecere România, aflându-se în croaziere de lux.
Ministerul se bucură că astfel avem cum promova oferta turistică românească.
Chiar avem motive de bucurie?

În perioada 2-5 iunie 2010 a avut loc la Constanţa a 36-a adunare generală a Asociaţiei Internaţionale MedCruise – Asociaţia porturilor mediteraneene de croazieră, având 60 de membri, reprezentând 80 de porturi din 23 de ţări, reunind la malul Mării Negre reprezentanţi ai porturilor din regiunea Mării Mediterane, Mării Negre, Mării Roşii şi a Oceanului Atlantic.

Din partea Ministerului Dezvoltării Regionale si Turismului a participat Sorin Munteanu, secretar de stat în minister. Dumnealui a vorbit despre importanţa pe care ministerul o acordă dezvoltării turismului de croazieră în România, în contextul în care acest segment se numără printre puţinele sectoare turistice care nu au fost afectate de criza economică mondială şi a a subliniat beneficiile aduse de desfăşurarea Adunării Generale a Asociaţiei MedCruise în România pentru iniţierea de legături directe cu actori importanţi din industria turismului, atragerea de noi linii de croazieră şi promovarea ofertei turistice româneşti, conform unui comunicat al ministerului.

Membrii Medcruise caută destinaţii proaspete şi tentante pentru clienţii lor, însă se aşteaptă de la respectivele porturi să ofere anumite condiţii. Unul dintre operatori a declarat că deşi porturi ca Yalta şi Odessa obţin calificative bune din partea pasagerilor, taxele în Marea Neagră tind să fie mai mari decât media din Marea Mediterană. Conform www.cruise-community.com opt porturi de la Marea Neagră sunt actualmente membre ale MedCruise, pe când acum cinci ani doar unul singur fusese acceptat.

Rob Roberts, manager pentru excursiile de la ţărm pentru nava Princess Cruises a declarat că atunci când ia în considerare porturi noi, caută atractivitate, seriozitate şi aspecte operaţionale, pe care le pune într-o balanţă cost/beneficii. Conform sondajelor pasagerilor porturile din Marea Neagră au primit calificative medii. În privinţa excursiilor, furnizorii trebuie să fie pregătiţi să primească persoane mai în vârstă şi să ofere programe eficiente ca durată, astfel încât pasagerii să nu petreacă prea mult timp călătorind sau aşteptând la cozi.

Atât portul Odessa, cât şi Constanţa au anunţat o reducere a taxelor portuare. În timp ce Constanţa – care aşteaptă aproximativ 60 de nave în 2010, majoritatea în tranzit doar – a redus taxa per pasager de la 5€ la 2,5€, Odessa – portul care aşteaptă în acest an 75 de nave de croazieră oceanice şi 75 de nave fluviale – a implementat trei măsuri: reducerea cu 20% a tuturor taxelor portuare, o scutire de taxe pentru orice navă acostează de mai mult de două ori pe an în port şi un discount de 50% la taxele portuare pentru toate porturile Ucrainiene.

Dar dincolo de taxe, raport cost-beneficii, ofertă, adunări generale, oportunităţi de promovare turistică etc. problema la noi, de fapt problemele sunt următoarele:

  1. Turiştii, îndeobşte, coboară de pe navele pasager doar pentru câteva ore, fiind ori preluaţi de tour-operatori pentru scurte excursii, ori având program liber. Dacă nu sunt preluaţi de cineva … după modernul terminal urmează un drum „de costişă” – aproximativ 2-3 km de mers pe jos – prin praf, pe lângă camioane, tractoare, maşini de şmecheri care fac raliu pe lângă maşinile din port, mormane de fier vechi şi mizerii, câini comunitari şi muncitori „simpatici”, drum pe care şi un tânăr dacă îl face ajunge obosit la poarta 1, darămite  persoanele de vârsta a treia.. Alternativa la acest drum făcut pe jos sunt cele câteva taxi-uri care stau la „pescuit” în parcarea terminalului …
  2. Odată ieşiţi din port, turiştii au plăcerea de intra în minunata peninsulă. Pe site-ul Medcruise, Constanţa este descris ca fiind un oraş aflat pe ruinele fostului Tomis, dar, garantat chestia asta nu ţine atunci când dau cu ochii de ruinele din zonă.
  3. Dacă au şansa să facă scurt dreapta de la poarta 1 şi să ajungă la Cazino, îi aşteaptă o altă surpriză. Altă ruină. Emblematică, de această dată.
  4. Şi faleza care arată ca după bombardament.
  5. Şi tarabele cu cele mai mari hidoase obiecte „amintire de la mare”, made in China.

Deocamdată, Constanţa este doar un punct de tranzit pentru navele de pasageri. Turiştii ar trebui în scurtul răstimp petrecut  în România să poată face cu adevărat ceva interesant. Dacă merg într-o excursie organizată, şansele sunt mai mari să vadă sau facă ceva care să le placă şi, eventual, să dorească să revină pentru a vedea mai multe. Însă pentru cei care optează pentru program liber, este aproape imposibil ca în 3-4 ore să facă ceva interesant. Şi atunci, toate „încântările” reprezentanţilor autorităţilor, legate de oportunitatea de a promova oferta turistică românească se ciocnesc de aceste prime impresii pe care turiştii şi le fac atunci când poposesc în România. Praf, mizerie, câini comunitari, ruine … Şi nu îi distrează. Şi nu vor reveni.

4 răspunsuri la Ce le oferă România turiştilor de pe navele de croazieră?

  1. Mordechai spune:

    S-a marcat. Urmează să o punem în mordechărie.

  2. joe spune:

    Ti-as raspunde eu la titlu, dar ar fi prea obscen.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: