De ce put trenurile a urină?

De ce put trenurile?

De ce put trenurile?

Cu mare bucurie am aflat recent că regionala CFR Călători Constanţa organizează, pe 10 noiembrie 2009, licitaţie deschisă privind achiziţia de servicii pentru „Salubrizarea radicală, normală, curentă şi în parcurs a vagoanelor de călători aparţinând RTFC Constanţa”.Trecând peste întrebările: ce înseamnă salubrizare radicală, normală,  curentă şi în parcurs (ultimele două fiind oarecum evidente şi toate fiind nespus de dorite de către călători) pentru RCFR Constanţa (răspunsul îl aflaţi din caietul de sarcini), trecând şi peste întrebarea dacă produsele consumabile pentru efectuarea salubrizării sunt incluse în acordul-cadru, ar mai fi câteva chestiuni interesante:

  1. Dacă suma reprezintă valoarea totală pentru 3 ani, rezultă că într-un an cu 12 luni (clasic) şi 30 de zile (în medie) „salubrizarea radicală, normală, curentă şi în parcurs a vagoanelor de călători aparţinând RTFC Constanţa” ar costa 2 407 RON pe zi. Recte 24 de milioane lei vechi pe zi, oricâte vagoane ar fi.
  2. Deschidem caietul de sarcini şi găsim anexa în care este precizat numărul de vagoane despre care se face vorbire. Pentru fiecare dintre locaţii este prezentat numărul mediu lunar şi anual de vagoane care necesită operaţiuni de salubrizare radicală, normală şi curentă. Dacă luăm în calcul doar operaţiunile de salubrizare normală, reiese că acestea ar trebui efectuate, în cadrul regionalei, pentru 38180 de vagoane anual. Dacă toată suma anuală ar fi alocată doar acestor operaţiuni, suma care revine acestora este de 22,7 RON, deci două sute de mii de lei vechi per vagon. Salubrizarea normală se efectuează, conform caietului de sarcini, „o dată la 24 de ore, în staţiile stabilite în caietul de prestaţii de către beneficiar”.
  3. Dat fiind faptul că mai există şi celelalte operaţiuni: salubrizare radicală, efectuată lunar (sau mai des, dacă e nevoie), salubrizare curentă, efectuată la fiecare îndrumare a trenurilor din staţiile de formare, între salubrizările normale şi salubrizarea în parcurs (doar la trenurile stabilite de beneficiar), reiese că suma alocată per vagon scade considerabil. Calculele ne arată că există 560 de vagoane anual care necesită salubrizare radicală şi 36820 vagoane care necesită salubrizare curentă. Adăugând şi operaţiunile de salubrizare normală şi presupunând că operaţiunile despre care discutăm ar fi egale valoric, avem un total de 75560. Astfel, suma alocată ajunge la 11,47 RON pentru un vagon, puţin peste o sută de mii de lei vechi.

În consecinţă, dacă salubrizarea unui vagon se face pentru o sumă între 5 şi 15 lei, ne mai miră că trenurile miros a urină, că toaletele sunt mizerabile, că nu există hârtie, că geamurile vagoanelor sunt mizerabile, că barele de acces şi mânerele sunt lipicioase, că scaunele sunt îmbâcsite, iar perdelele jegoase? Dacă în suma aceasta intră şi materialele consumabile (cârpe, substanţe dezinfectante, substanţe de curăţare, perii etc.) ne explicăm de ce totul e şters doar cu apă şi mirosul de clor e singurul care bate miasmele de urină şi fecale.

Tren în garăRealizarea corespunzătoare a operaţiunilor de salubrizare trebuie verificată de către beneficiar, multe dintre acestea având ca metodă de control pe simţurile, respectiv mirosul şi verificarea vizuală. „Aspectul curat” este definit în descrierea de calificative pentru aprecierea calităţii drept „Obiectul nu trebuie să aibă nici o murdărie frapantă optic”. În consecinţă, ce să mai înţelegi – că toţi oamenii regionalei cu astfel de responsabilităţi au nasul înfundat şi văzul afectat? Că sunt greu de frapat optic? Sau că treaba se face de mântuială, nimănui nu-i pasă, garnitura trebuie să plece şi totul se întâmplă prea repede pentru a putea face faţă salubrizării de 10 lei per vagon.

Caietul de sarcini conţine şi un îndrumar pentru aplicarea de penalităţi firmelor prestatoare în cazul nerespectării tehnologiei standard de salubrizare impusă, însă, pentru cineva care circulă frecvent cu trenul este evident că acestea nu sunt utilizate, deşi în unele cazuri ar putea constitui adevărate surse de venituri la bugetul regionalei.

Nici nu mai pomenim că participanţii la licitaţie au nişte super-condiţii de îndeplinit: dincolo de garanţia de 50.000 lei, aceştia trebuie să aducă dovada efectuării unor servicii similare (!) şi 3 scrisori de recomandare … Şi nici nu ne gândim că cei care vor licita vor încerca un preţ sub cel maxim recomandat de către beneficiar, ceea ce ne va reduce preţul per vagon sub cei 10 lei …

Acestea fiind condiţiile, e greu de presupus că vom călători prea curând în condiţii decente, în trenuri curate, cu toalete în care să nu îţi fie frică că te îmbolnăveşti doar dacă intri, cu mirosuri neutre măcar şi fără a coborî din tren ultra-frapaţi optic. Dar … încă sperăm!

… şi încă ceva: Să salubrizăm bine!

Date, cifre, informaţii despre licitaţie:

  • durata acord-cadru: 3 ani
  • valoarea maximă estimată a acordului-cadru: 2,6 milioane lei
  • criteriul de atribuire: pretul cel mai scăzut.
  • data de depunere a ofertelor: 10 noiembrie
  • locaţia depunerii ofertelor: BRM Terminal Constanţa
  • procedura de licitaţie: 10 noiembrie
  • anunţul de participare: publicat în data de 24 septembrie
  • loc de prestare al serviciului/serviciilor: Revizia de vagoane Constanta, Revizia de vagoane Mangalia, Post revizie Fetesti, Pel Tulcea, Statia Slobozia Veche, Statia Calarasi sud
  • servicii solicitate: Servicii de eliminare a deseurilor si a apelor uzate; salubrizare si servicii similare,
  • servicii conform vocabularului comun privind achizitiile: 90900000-6 – Servicii de curatenie si igienizare (Rev.2)
  • prestatorul este obligat să contribuie la „imbunatatirea si modernizarea procesului tehnologic al pregatirii vagoanelor din puntele de lucru ale R.T.F.C. Constanţa prin investitii si prestari de servicii, în fiecare an de activitate”, în procent de 3% din valoarea anuală a contractului.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: