Constanţa – viitorul sună … beton

Farul genovez

Farul genovez

În orice ghid turistic al unui oraş sunt prezentate principalele atracţiii pentru vizitatori. În Constanţa avem, slavă Domnului!, multe obiective turistice, de la Edificiul Roman cu Mozaic, descoperit în 1959 şi unic ca mărime în Estul Europei, Cavoul hypogeu, din secolul IV, „Cuibul Reginei”, construit în perioada 1909-1910 de inginerul Anghel Saligny cu scopul de a servi drept reşedinţă de vară pentru Regina Elisabeta, zona veche a Portului Constanţa, farul lui Carol I sau „Farul vechi”, care marca finalul digului de apărare a Portului Constanţa din acea vreme, Catedrala Ortodoxă şi parcul acesteia, Palatul Arhiepiscopiei Tomisului, Moscheea Karol I, Basilica Sfântul Anton, Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie, Muzeul de artă populară, Teatrul de stat, Teatrul Fantasio, Biserica armenească, Biserica greacă, Biserica bulgarească şi multe altele. Toate acestea fac parte însă din moştenirea lăsată de înaintaşii noştri. Mă întreb ce am făcut noi după 1989, ce am construit trainic, ce am clădit valoros, ce le lăsăm urmaşilor noştri?
Am făcut prea puţine lucruri, şi acelea trecătoare  şi lipsite de valoare intrinsecă, de orice valoare spirituală şi anume:
–    am pus tâmplărie de aluminiu şi geamuri termopan al moscheea din Piaţa Ovidiu;
–    am lăsat CAZINOUL din Constanţa în paragină, ce nenorociţi!

Ruine din piaţa Ovidiu

Ruine din piaţa Ovidiu

–    am lăsat zona peninsulară în ruină;
–    nu am manifestat niciun interes faţă de monumentele istorice;
–    am semi-distrus toate parcurile;
–    am distrus toate cinematografele;
–    am desfiinţat cinematograful de vară Albatros din Mamaia;
–    am construit două mall-uri care mie, personal, mi se par inutile şi aş vrea să le văd dărâmate;

Cu toate acestea, plimbăm turiştii prin Constanţa cu autobuzul descoperit să vadă nenumărate construcţii inutile, construite prin tot oraşul – clădiri de birouri neocupate, galerii comerciale fără comercianţi, minunate fântâni arteziene, fiarele ruginite din Portul Tomis prezentate ca opere de artă.

Dar să nu arătăm cu degetul spre cineva  deoarece, mai mult sau mai puţin, noi toţi, constănţenii, avem o parte de vină. Şi nici nu trebuie să dramatizăm pentru că turiştii nu vin la Constanţa să viziteze oraşul care devine din ce în ce mai urât, ci vin la mare să facă plajă.

Tot ce putem face este să ne rugăm, dă Doamne soare!

Un răspuns la Constanţa – viitorul sună … beton

  1. eufrosin spune:

    Felicitari pentru blog! Aveti dreptate in ce priveste starea orasului. Este posibil ca el sa fie deliberat lasat in decrepitudine pentru a fi cumparat bucata cu bucata, pe nimic de catre „investitori strategici”, precum israelianul care a cumparat Cazinoul, pentru a nu face mai apoi lucrarile de re-abilitare promise?

Lasă un răspuns

